روشنگری در سخنان ناب بزرگان

سخنان بزرگان راه طولانی در هزار توی زندگی را کوتاه و دلپذیر می کند پس نمی شود از سخنان ناب بزرگان گذشت .

روشنگری در سخنان ناب بزرگان

سخنان بزرگان راه طولانی در هزار توی زندگی را کوتاه و دلپذیر می کند پس نمی شود از سخنان ناب بزرگان گذشت .

اشعار حسین پناهی - ستاره : زمستان 1375-قسمت اول

 

بیکرانه

 

در انتهای هر سفر
در آیینه
دار و ندار خویش را مرور می کنم
این خاک تیره این زمین
پایوش پای خسته ام
این سقف کوتاه آسمان
سرپوش چشم بسته ام
اما خدای دل
در آخرین سفر
در آیینه به جز دو بیکرانه کران
به جز زمین و آسمان
چیزی نمانده است
گم گشته ام ‚ کجا
ندیده ای مرا ؟

 

 

غریب

 

مادربزرگ
گم کرده ام در هیاهوی شهر
آن نظر بند سبز را
که در کودکی بسته بودی به بازوی من
در اولین حمله ناگهانی تاتار عشق
خمره دلم
بر ایوان سنگ و سنگ شکست
دستم به دست دوست ماند
پایم به پای راه رفت
من چشم خورده ام
من چشم خورده ام
من تکه تکه از دست رفته ام
در روز روز زندگانیم

 

 

بهانه

 

بی تو
نه بوی خاک نجاتم داد
نه شمارش ستاره ها تسکینم
چرا صدایم کردی
چرا ؟
سراسیمه و مشتاق
سی سال بیهوده در انتظار تو ماندم و نیامدی
نشان به آن نشان
که دو هزار سال از میلاد مسیح می گذشت
و عصر
عصر والیوم بود
و فلسفه بود
و ساندویچ دل وجگر

 

 

بقا

 

ده دقیقه سکوت به احترام دوستان و نیاکانم
غژ و غژ گهواره های کهنه و جرینگ جرینگ زنگوله ها
دوست خوب من
وقتی مادری بمیرد قسمتی از فرزندانش را با خود زیر گل خواهد برد
ما باید مادرانمان را دوست بداریم
وقتی اخم می کنند و بی دلیل وسایل خانه را به هم می ریزند
ما باید بدویم دستشان را بگیریم
تا مبادا که خدای نکرده تب کرده باشند
ماباید پدرانمان را دوست بداریم
برایشان دمپایی مرغوب بخریم
و وقتی دیدیم به نقطه ای خیره مانده اند برایشان یک استکان چای بریزیم
پدران ‚ پدران ‚ پدرانمان را
ما باید دوست بداریم

 

 

کودکی ها

 

به خانه می رفت
با کیف
و با کلاهی که بر هوا بود
چیزی دزدیدی ؟
مادرش پرسید
دعوا کردی باز؟
پدرش گفت
و برادرش کیفش را زیر و رو می کرد
به دنبال آن چیز
که در دل پنهان کرده بود
تنها مادربزرگش دید
گل سرخی را در دست فشرده کتاب هندسه اش
و خندیده بود

 

 

دل خوش

 

جا مانده است
 چیزی جایی
که هیچ گاه دیگر
هیچ چیز
جایش را پر نخواهد کرد
نه موهای سیاه و
نه دندانهای سفید

 

ماخذ : http://hossein-panahi.blogfa.com/

نظرات 20 + ارسال نظر

به نام تنــهاتـرین تنــها
0000000000000000
سلام دوست عزیز وبلاگ نویس
از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفته اند
زمان هر سال در محرم تجدید می شود و حیات انسان هر بار در سید الشهدا ...
آغاز ماه عزای حسین بن علی (ع) و یارانش بر شما تسلیت باد
فقط خواستم بگم هرکس پیش شما آمد و گفت کربلا خیلی قشنگه راست گفته راست
و در آخر :
شما رو به خدا ، خدا رو فراموش نکنید ...
التماس دعا
در پناه حضرت دوست همیشه شاد باشید و امیدوار.
0000000000000000000000000000000000000
__________________امضاء : تنــهاتـرین تنــهایـان

سلام

امیدوارم که حالتون خوب باشه.

پسری از خاک کویر 1 با یک موضوع متفاوت به روز شد.

منتظر حضور گرم شما هستیم.

خواهشن این بار دقیق تر از همیشه موضوع پست رو بخونید.

در ضمن نظر هم فراموش نشود.

موفق و سر بلند باشید./

گلین 1386,04,10 ساعت 07:00 ق.ظ http://www.har3tayimoon.blogfa.com

سکوت تلخ مرا گریه های ریز ریز باران تلافی می کند

التماسی سرد وجودم را آتش می افکند

به حرمت فاصله ها آواز قلبم را به قاصدک ها می سپارم

چشمانم را می بندم، شاید خیال تو مهمانم شود

عجب!

خیالت به سراب ذهنم قدم نمی گذارد

شاید روزی برای همیشه تو را به فاصله ها بخشیدم

و همچون تو اشک باران را نادیده گرفتم

همچون تو صدای قلب ها را نشنیدم

تنها به جرم محبت؟؟!!

Antonio 1386,05,14 ساعت 04:06 ق.ظ http://hossein-panahi.blogfa.com

شهره عزیز
خوشحالم که اینقدر عاشق استاد هستید و این عشق مایه مباهات من و سایر دوستان هست و خواهد بود
...
امروز ۱۴ مرداد سالروز وفات استاد پناهی نیز هست.. و تسلیت بهکاریم بر خانواده و همه عاشقانش و صلواتی بر روح بزرگش..
ممنون که وبلاگی به این زیبائی را تدارک دیدید و جای تقدیر و تشکر هم دارد البته ... ولی ای کاش با ذکر منبع این کار را انجام میدادید تا ارزش کار از حد کپی - پیست بالاتر میرفت
چون زمان زیادی صرف این اشعار بی نظیر استاد جهت تایپ کردن میکنم .. و ذکر منبع شاید پاسخی بس بزرگ به زحمات نا چیز بنده باشد

با تشکر

Antonio 1386,05,14 ساعت 04:08 ق.ظ http://hossein-panahi.blogfa.com

شهره عزیز
لازم به ذکر هست که خانم فرزانه شیدا از دوستان من هستند و ارادت خاصی خدمت ایشان دارم
اگر قابل دانستید به وبلاگ شخصی من هم سری بزنید
http://kufeh.blogfa.com
به امید دیدار

محمد 1386,06,04 ساعت 10:48 ب.ظ http://www.sh00re-eshgh.blogfa.com

سلام . وب بسیار زیبا و جالبی داریرید . من با اجازتون لینکتون میکنم . به ما هم سر بزن. فعلا بای بای

مریم 1386,06,20 ساعت 11:03 ب.ظ http://baan3117.blogfa.com

مجموعه از دوست داشتنی هایم .ممنون

[ بدون نام ] 1388,03,13 ساعت 07:06 ب.ظ

پرستش 1388,03,14 ساعت 02:29 ب.ظ http://pariiiii.blogfa.com

حسین دیوونم میکنه
عاشقشم
عاشقه چشمای پر از حرفش
ممنونم این اشعار و گذاشتید تا استفاده کنیم
روحش شاد

سحر 1388,05,15 ساعت 10:49 ق.ظ

سلام
مرسی بابت وب خشنگتون

سیاوش 1388,08,24 ساعت 11:48 ب.ظ http://n1.blogsky.com/?PostID=6

salam dooset gerami mikhastam beporsam ke ashare hosaiine panahi ba seday khodesho koja mitoonam download konam?

حسن 1388,10,01 ساعت 04:46 ب.ظ

باز ژوستین کهنه تنهای بشر
در خرابه راه زمین فرشی در هوا بود

س 1389,12,13 ساعت 08:24 ب.ظ

مطالبتون عالیه . لطفا از چیزای جدید برا منم بفرستین!!!!!

الهه 1390,01,06 ساعت 10:53 ق.ظ

عالی بود من خودم شعر میگم شعر نو ولی شعر شما عالی

فهیمه 1390,01,31 ساعت 12:04 ب.ظ

سلام
بابت زحمتات ممنونم
فقط یه چیز که برای من یا شاید خیلی های دیگه سوال باشه اینه که چرا حسین پناهی معمولا در نقش دیوونه ها ایفای نقش میکرد چون از ایشان سوال شده بود و در جواب گفته بودند که بعد از مرگم گفته میشه ولی کسی چیزی نگفت از این سوال
اگر جوابشو پیدا کردین لطفا برام بفرستید
ممنون

تلخ 1390,04,04 ساعت 10:49 ق.ظ http://nostalgical.blogfa.com

سلام...و فقط سکوت...حمیدمصدق خیلی دوست دارم خصوصا شعر تو به من خندیدی...پناهی هم منو یاد غربت ام میندازه...تو این دنیا...
دوس دارم مدام بهتو نسربزنم...تبادل لینک کنیم؟

امید 1390,07,07 ساعت 08:41 ق.ظ http://www.omidnet98.blogfa.com

دوست عزیز سلام شعرهای حسین پناهی همیشه آرامش بخش بوده است مرسی من لین میکنم تو هم منو به نام دوستانه لینک کن

سعید 1390,10,26 ساعت 07:07 ق.ظ http://sanaweb.vcp.ir

سلام دوست عزیز سایت خیلی خوبی داری ، ازش خوشم اومد.
تاکی میخوایم از اینترنت و کامپیوتر استفاده درست نکنیم بهترین راه استفاه از کتاب های پی دی اف (الکترونیکی) هست کتابهایی که هرکس نخونه ضرر کرده مثل کتاب های تولستوی - دکتر شریعتی - صادق هدایت ، رمان های عاشقانه معروف و ...

پس اگه کتاب پی دی اف (p d f) رمان # داستان # شعر و ادبیات ایران و جهان# تاریخی # سیاسی # روانشناسی # مجلات ایرانی # ضمیمه کلیک # کتابهای نویسندگان معروف ایرانی(صادق هدایت ، دکتر شریعتی) و خارجی - کتابهای مخصوص موبایل و صدها کتاب دیگه خواستی به سایت من بیا مطمئنم ضرر نمیکنی.
درضمن هر کتابی که درخواست داده بشه ظرف مدت کوتاهی برای شما آماده میشه.
حتما همین الان به سایت من بیا خیلی خوشحال میشم . منتظرم
باتشکر
###########
www.sanaweb.vcp.ir کتابخانه الکترونیکی سنا

سمانه 1391,01,22 ساعت 09:52 ق.ظ http://tkm5.blogfa.com

شعرای حسین پناهی خیلی دقشنگ بودن
به وبلاگ منم سربزنی ممنون میشم

سارا 1391,03,10 ساعت 10:52 ب.ظ

مرسی عالی هستن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد